Iris - Au Pair USA

Oriëntatie in New York City / 1e week New Jersey

Maandag 21 september vloog ik van Düsseldorf naar Newark, New Jersey samen met een meisje uit Polen. Na een 8,5 uur durende vlucht kwamen we dan eindelijk aan in "the Land of the Free".

De eerste avond ben ik samen met nog een aantal meiden naar Times Square geweest en daarna gaan slapen want we waren kapot! De volgende dag begon de cursus. Van dinsdag tot en met donderdag hadden we van 8:30 AM tot 5 PM les met een aantal coffee breaks en een lunch. De Starbucks tegenover het New Yorker Hotel heeft goed geprofiteerd van alle au pairs!

We hebben in NYC een walking tour gedaan en we hebben op de 88e verdieping van the Empire State Building van het prachtige uitzicht genoten.

Op woensdag avond werden we meerdere malen gewaarschuwd voor de door de New Yorkers genoemde "Pope Apocalypse". Paus Fransiscus kwam op donderdag naar NYC waardoor een aantal wegen en metrolijnen niet open waren. We hebben er niet veel last van gehad maar het was wel grappig om te zien dat er knuffels van de paus verkocht werden in de souvenirwinkels.

Donderdagavond werd ik opgehaald door mijn hostfamily. We zijn met de trein van Penn Station naar Westfield gegaan. Mijn eerste werkdag was eigenlijk pas op maandag maar ik heb gedurende het weekend ook meegeholpen en meegedaan met het gezin. Het is best wel wennen hier, een andere cultuur, een ander land en andere manier van leven dan dat ik gewend ben. Begrijp me niet verkeerd, ik ben nog steeds blij dat ik mijn droom verwezenlijkt heb, maar makkelijk is het niet. Ik moet wennen aan het gezin, de kinderen en alles wat nieuw is. Dit geldt natuurlijk ook voor hun. Ineens woont er een ander iemand in hun huis, dit is vooral voor de kinderen erg vreemd. Ik heb van ongeveer 9:00/9:30 AM tot 3:00 PM vrij, maar in deze tijd moet ik hun kamers en de keuken opruimen, de was doen en eventueel wat schoonmaken. Ik heb hier twee leuke Nederlandse meiden en een Poolse leren kennen, alle drie au pairs. We gaan door de week naar de Starbucks (real American) en lopen door Westfield. Vandaag, zaterdag, begon mijn werkdag pas om 3:00 PM dus we zijn eerst met z'n vieren naar Menlo Park Mall geweest om een beetje te shoppen! Ik ben ook naar Costco geweest, een super grote winkel waar ze alles verkopen van big ass flat screen tv's tot zakken Doritos van zowat een halve meter groot.

Deze week ging ik hamburgers maken maar dat gaat zo anders dan in Nederland. Thuis ging je naar de Albert Heijn of de lokale supermarkt en haalde je een aantal hamburgers en bakte deze in de pan. Dat kan hier natuurlijk ook maar het gezin maakt ze liever zelf. Het gehakt hier zit nog onder het bloed dat je eruit moet knijpen, degene die mij kennen zullen vast weten wat voor gezicht ik trok toen ik dit voor het eerst zag haha! Kipfilet is trouwens gevuld met water zodat het zwaarder is en dus meer geld opbrengt. De hele pan is gevuld met water wat later na wel verdampt natuurlijk.

Ik heb een boekje gekregen van mijn moeder waarin ik alles kan opschrijven wat er gebeurt, wat opvallend is, etc. Dus hierbij een aantal dingen die mij zijn opgevallen:

- De pakketbezorgers zitten hier in hele leuke schattige kleine UPS-achtige busjes. Ze bellen niet aan maar gooien (letterlijk gooien) je pakketje op je "porch".

- In een aantal staten, waaronder New Jersey, is het verboden om je eigen tank te vullen bij het tankstation. Fijn, want ik haat de lucht van benzine!

- Amerikanen houden van hun personal space, iedereen kent het: een drukke trein of straat waar je altijd wel iemand aan moet raken.. Dat zal hier niet snel gebeuren. Zelfs op het drukke Times Square raakt niemand elkaar aan!

- Vraag nooit voor ice tea want je krijgt gewoon koude thee, ik had het kunnen weten..

- Ondanks dat men in Amerika zowat in hun auto leeft, zijn de wegen ontzettend slecht. Nog slechter dan de wegen in België en dat zegt heel wat! Completen gaten in de weg en een put die half uitsteekt, heel normaal hier. Het rijden hier valt reuze mee trouwens, had het erger verwacht. Alleen zijn de mensen in NJ niet zo van het voorrang geven of je ertussen laten op de snelweg wanneer je per ongeluk de verkeerde baan hebt. Veel getoeter en handsignalen komen hier dan ook bij aan te pas.

- Op de radio hoor je om het kwartier hetzelfde liedje weeeeeer voorbij komen. Als ik het ene kindje afzet op school hoor ik het zelfde lied als ik terug rijd van de Day Care naar huis, waar dus ongeveer een kwartier tussen zit. Voordeel: er komt zelden tot nooit reclame op de radio en ze praten ook bijna niet.

Ik ga nu genieten van m'n vrije avond, morgen heb ik de hele dag vrij dus ik zal eens gaan plannen wat ik ga doen. Starbucks en the mall zijn waarschijnlijk een groot deel van mijn plannen.

XO

Ps. Iedereen heel erg bedankt voor jullie lieve berichtjes, cadeaus en steun!

Pps. Er zijn meerdere mensen die mij appte vanwege hurricane Joaquinn die vanaf de Bahama's naar de eastcoast van Amerika trekt. Tot nu toe hebben wij hier niet echt last van, het regent alleen de afgelopen drie of vier dagen al. Tevens heb ik gehoord dat de orkaan de richting van de Atlantische oceaan in trekt.

Reacties

Reacties

Ed sheeran

Hahahahaha iris geniaal jou zin 'en een poolse'.
Ik lig letterlijk helemaal dubbel van het lachen!
Maar hele leuke blog!
Je bent vergeten te vermelden dat je naar dc gaat :)
Haha ennuh niet vergeten social security!
Okay ik ga maar weer eens wat songs opnemen!

Speak to you soon!

Pa

Heel veel ervaringen en belevenissen. Heerlijk te lezen dat je zelf hamburgers kunt maken. Ja dat gezicht had ik willen zien beslist GOUD waard. Ps dan gaan wij ons maar op de hurricane voor bereiden.
Love you "Diene Pap".

Fati

Hoi Irisje
Köfte xxl zullen we maar zeggen ;)). Veel plezier en groetjes van ons aan allen xx.

mama

Haaaaa Iris,
Geweldig verhaal , ik heb moeten lachen om e manier waarop je het beschrijft. Kan me het helemaal voorstellen.
Zo te horen een heel ander leven dan in Nederland.
Leuk dat je al andere au pairs hebt getroffen.
Vol verwachting op je andere verhalen.........
Ik hou van je !
Mamsie

mama

By the way....
wie is Ed Sheeran ???

Aladeen

Hgellooh Irisj,

Ik lachte letterlijk hardop toen je zei 'handsignalen'. Zie t al helemaal voor me met de handgebaren als je boos bent achter het stuur????????????????.
En ik denk, het gezicht dat je trok bij die hamburgers, is hetzelfde als bij de zalm toen hahahahahah :'D

Amerika is idd in sommige opzichten heeeel anders. Mja, het is en blijft numbah oaghannn??????
Belangrijkste is dat je het daar naar je zin hebt!
We love you irisje!

Koesje Von Aladeen en m'n handlangers

Aladeen

Oh en die vraagtekens waren eig emoticons met handen hahaha
Xoxoox

Linda

Hi gurl,

Klinkt goed allemaal daar! Stel het menu wat je bij oma altijd kreeg eens voor bij je familie??? Maak me een foto van de ups busjes? Ben nu wel heel nieuwsgierig! Hoop dat we binnenkort even kunnen bij-appen. Ben heeeel benieuwd!

XOXO

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active